۱۳۹۱ اسفند ۷, دوشنبه

واحه چهارم: تقدیم به سی سی گمنام

ديباچه

بخش کوتاهی از کتاب "روزها در راه" نوشته شاهرخ مسکوب را شنيديد. اين کتاب به همت نشر خاوران در سال 1379 در پاريس منتشر شد.

شعر اول

شعر "آذر" از کتاب "برای سنگها" ست، دومين مجموعه شعر سارا محمدی اردهالی که نشر چشمه در بهار 1390 منتشر کرد.

داستان

داستان انتخاب شده اين ماه بخشی از داستان "پری ماهی" از مجموعه‌ی «آنها کم از ماهی‌ها نداشتند» شيوا مقانلو است. با نثری شيوا، فضايی زنانه و دور از اغراق. به دليل محدوديت زمانی که برای هر داستان داريم سعی کرديم انتخاب ما بهترين برش از متن، برای نمایش سير داستان باشد. اما فکر می‌کنم داستان کامل "پری ماهی" از آنهايی است که بايد خوانده شود. داستان که کامل خوانده شد، نورا خودش تصويرش را در ذهن ثبت می‌کند. اين قول من است به همه‌ی شنونده‌های راديوم.

شعر دوم

"ژوليت" از شعرهای "هالينا پوشوياتوسکا" ست، شاعر لهستانی که در سال 1389 عليرضا دولتشاهی و ايونا نويسکا تعدادی از شعرهای او را در مجموعه‌ای با نام "ای زندگی ترکم کنی می‌ميرم" ترجمه کردند و انتشارات بال در سال 1389 منتشر کرد.  "پوشوياتسوکا" چهره شاخصی در ادبيات لهستان است و اگر اشتباه نکنم اين مجموعه تنها مجموعه‌ای ست که از او به فارسی ترجمه شده است.

خرده روايت اول

آنچه درباره "بلور خانم" شنيديد، از فصل اول رمان "همسايه‌ها" نوشته احمد محمود انتخاب شده بود.

خرده روايت دوم

"اسپرانزا" راوی "خانه خيابان منگو" ست، کتابی نوشته ساندرا سيسنروس که اسدالله امرايی به فارسی ترجمه کرده است. کتاب در سال 1383 به همت انتشارات نقش و نگار منتشر شد.

«دریافت»

طرح روی جلد از کامالکی لارینو