۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

واحه پنجم: بی‌حضوری در امکان تصويرها


ديباچه

يادداشتی درباره عکس 

شعر اول

شعر "دوربین قدیمی" به مجموعه شعر "دوربین قدیمی" سروده عباس صفاری تعلق دارد. این کتاب را نشر ثالث در سال 81 منتشر نمود. 

داستان

داستان "زن ناشناس" نوشته ژان فروستيه است که از مجموعه " 21 داستان از نويسندگان معاصر فرانسه" انتخاب شده بود. کتاب را انتشارات نيلوفر به چاپ رسانده و انتخاب و ترجمه داستان‌های اين کتاب از ابولحسن نجفی بوده است. 

خرده روايت اول

بخش‌هايی از يادداشتی با عنوان "برعکس" نوشته يدالله رؤيايی را شنيديد. اين يادداشت در سال 89 در شماره بيست و هفتم فصلنامه "سينما و ادبيات" و همچنين شماره اول مجله اينترنتی "هست" منتشر شده است. 

شعر دوم

شعر "ترانه برای تصویری پاره" از ادمن ژابس در کتاب الکترونیک "در آستانه‌ی کتاب" به ترجمه محمود مسعودی و به نام "نشر سی و دو" منتشر شده است. این کتاب در وبگاه مترجم قابل دسترسی است. 

خرده روايت دوم

برای اين بخش، قسمت‌هايی از مقاله "سيمای والتر بنيامين" نوشته سوزان سونتاگ انتخاب شده بود. اين مقاله در کتاب "خيابان يک طرفه" والتر بنيامين و با ترجمه حميد فرازنده به چاپ رسيده است. اين کتاب را نشر مرکز در سال 80 منتشر نمود. 

شعر سوم

شعر "برق یک لحظه فلاش..." سروده شهرام شیدایی است و در مجموعه شعر او با نام "خندیدن در خانه‌ای که می‌سوخت" منشر شده است. این کتاب را نشر کلاغ در سال 79 منتشر نمود و انتشارات کلاغ سفید هم چاپ دوم کتاب را در سال 86 به بازار کتاب فرستاد.

«دریافت»

 طرح روی جلد از رمی ربیارد
طرح زمینه موسیقی Every reform movement has a lunatic fringe